Sötsug och annat skräp

Det är många som har ett sockerberoende här i världen, därför vill jag berätta lite om min resa tills idag.

Idag har jag varit utan chips, godis, kakor, läsk, paj, glass i 20 dagar. Senast jag åt godis var en lördagskväll – när jag sen skulle gå och lägga mig mådde jag så fruktansvärt dåligt! Magen var i uppror, uppsvälld och ond och jag fick andas djupa andetag för att inte få upp allt godis igen. Det var min vändpunkt! Har försökt många gånger tidigare att bli av med sötsug etc. men det är först nu som det känns som om jag har lyckats! Ett tips är att börja kolla upp vad det är i de godis du köper – kolla på innehållsförteckningen och om du hittar några lustiga ord, skriv upp dem och sök på google.

Just nu har jag inget behov av att äta sött. Det är dock svårt att hålla koll på portionerna med riktig mat ibland. Ofta när jag blir sugen på att äta något kollar jag på klockan och räknar ut hur länge sen jag senast åt. Om det är 2 timmer sen eller mindre så är det oftast vatten min kropp behöver - men om det börjar närma sig 3 timmar efter det jag senast åt så brukar jag göra ett mellanmål. Det kan vara allt ifrån knäckemackor med makrill, smörgåsar med kokt ägg, en skål fil med müsli eller en proteinshake.

Men kom ihåg, det är DU som måste vara mentalt förberedd på att vilja sluta med godis etc. och du måste vara beredd på att människor i din omgivning kommer ifrågasätta varför du inte vill ha en kaka o.d. Jag har haft den konversationen med mina släkt och vänner måånga gånger. Det är först nu som jag har kommit på den bästa "kommentaren" till deras frågor.

"Jag väljer att inte äta dessa saker som kakor, tårta, dricka läsk och äta chips för att 1: min kropp reagerar dåligt på dessa produkter, 2: ångesten man får efter att ha ätit den där kakan kan jag vara utan, 3: det finns så mycket annat som är så mycket godare - tänk jordgubbar med vaniljkesella t.ex. Mums!"

Det här är MITT sätt att se på saken och dessa tankar fungerar för MIG. Testa er fram, och räkna med att det kan ta några gånger innan ni lyckas. Lycka till!!

LilySlim Diet days tickers


Kommentarer
Postat av: elin

Jag har också haft det problemet att folk ifrågasätter varför man inte fikar etc. Men alla är som sagt olika och funkar på olika sätt, man vet oftast vad som känns rätt för en själv och det är det man ska gå efter. Tror vi har mycket gemensamt Jennelie :)

kram

2011-06-17 @ 19:40:28
URL: http://eelinnordstrom.blogg.se/
Postat av: Muttiz

Jag hittade din blogg idag, och tycker det är jätte kul att du skriver en del om träning och hälsa :) Såna bloggar som din ger mig inspiration och motiverar mig till att träna. Jag har precis startat en tränings blogg i samband med att jag började träna. :)



Iaf, tycker din blogg är riktigt bra! :) Kommer absolut fortsätta följa den. Ha det bra / M

2011-06-17 @ 23:06:38
URL: http://muttiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0